tirsdag 22. september 2009

MF-studenter


Check out tha stødimejts!

lørdag 12. september 2009

Velg:09 - Del 2

I dag var det et mildt sagt yrende liv på Karl Johan. Mine to favorittsunnfjordinger og jeg tok oss turen ned og var først vitne til taler fra Christian Tybring-Gjedde, Carl I. Hagen og Siv Jensen. Altså, vi lever i et land med valgfrihet og det takker jeg min skaper for, men vær så snill, kjære deg: Hold deg unna Fremskrittspartiet. Samtlige taler var preget av sinne og bitterhet overfor den sittende regjeringen og kjørte den mest populistiske linjen jeg noensinne har vært borte i innenfor politkken - kun avgiftskutt og strengere innvandring stod i fokus. Jeg ble nær sagt fysisk kvalm av å høre på det. Og, ja, jeg er nok bokstavelig talt farga av mitt politiske syn, men å gå over til å høre på Kristin Halvorsen etterpå var som balsam for sjelen. Man kan kritisere regjeringen for mye, det kan jeg godt være den første til å si, men en sittende regjering må tale mye mer nøkternt da de i motsetning til et parti som har vært konstant i opposisjon kjenner til realitetene her i landet. Etter Kristin Halvorsen gikk turen rett videre til Jens Stoltenberg, også en ganske så god tale. Helge og jeg lekte så pressefotografer og fotfulgte Stoltenberg en god stund. Med unntak av at en livvakt etterhvert ble litt irritert på meg, gikk det helt fint. Og dagen bød absolutt på noen gode bilder.

All ære til Hanne


Carl peker og er sinna


Siv måler verferd med FrP i regjering


En veldig sur fyr og flotte ungdommer


En pen finansminister


En engasjert finansminister


Ntåååå


Jens deler ut rose



Jens deler ut enda en rose



Jens!


Jens og Helge. Et fantastisk bilde.


Jens og Espen.

mandag 7. september 2009

Velg:09

Etter å ha handlet litt bøker i dag tok jeg meg en tur ned på Karl Johan, til valgbodene. Der kom jeg i prat med en politiker - fra Oslo Frp. Jeg konfronterte han med et par motsetninger i partiprogrammet og prinsipprogrammet deres. Svaret jeg fikk hadde vært hardtslående om vedkommende hadde brukt sutt: Folk flest leser ikke partiprogrammet.

Det er så herlig å høre sånt fra en politiker, særlig med tanke på hans parti sin fine bunnlinje om at de er partiet for folk flest. Kanskje på tide med et nytt slagord, inspirert av denne politikeren?

Frp - for folk som ikke leser partiprogrammet
Frp - for folk som ikke er så glad i å lese
Frp - for folk som ikke gidder å lese
Frp - for folk som ikke ser verdien i å lese, men synes allikevel at innvandrere burde klare det

Godt valg. Håper din stemme går til et annet parti enn Frp - vi har en verden å bygge.


fredag 4. september 2009

tirsdag 25. august 2009

Steget er tatt...

...og jeg er i gang! Tanker og vurderinger om å preste seg har nå tiltrådt i praksis og jeg sitter i skrivende stund på lesesalen på Det teologiske Menighetsfakultet på Majorstuen i Oslo. I bunn og grunn er dette digg! En altfor lang sommerferie med skakkjørt økonomi og altfor masse dødtid har så absolutt vært en faktor som har sørget for at det å starte med studier igjen har vært en kickstart. Når det er sagt: Studiene har startet veldig bra. Naturlig nok handler ting for øyeblikket i stor grad om Bibelens innhold og historie. Delvis har jeg vært borti dette før på Ten Sing Norway, men jeg følte meg ikke dedikert til det da. Nå føler jeg meg svært så dedikert og jeg er på grensa til å si at jeg koser meg med studiene. For all del, det vil det nok bli forandringer på etterhvert som arbeidsmengden tynger mer og mer, men akkurat nå er det deilig å kjenne på at ting går ganske så godt. Alle tanker og tunge dager i Bergen har vist seg å være til det gode. Lykken kan du bare høste der hvor smerten bor.


Et stk. studiosus theologiæ på lesesalen med basislitteratur

tirsdag 11. august 2009

Flytting

De to siste årene: Porsgrunn-Silkeborg-Porsgrunn-Bergen-Porsgrunn-Oslo

Nå holder det. I morgen flytter jeg til Oslo og jeg blir i Oslo i uoverskuelig fremtid!
Et profesjonsstudium tar jo noen år. Og jeg er så lei av å flytte.

Oslo blir bra.

mandag 10. august 2009

Hvordan forhåndsstemme

1. Gå inn i valglokalet.
2. Still deg i kø.
3. Gi fra deg valgkort og legitimasjon og få en konvolutt.
4. Gå inn i stemmeavlukket.
5. Ta valgseddelen hvor det står Det Norske Arbeiderparti.
6. Putt den oppi konvolutten.
7. Gå ut av stemmeavlukket.
8. Gi fra deg konvolutten.
9. Få tilbake legitimasjon og konvolutt.
10. Putt din stemme til Det Norske Arbeiderparti i valgurna.

Verre er det ikke.