fredag 10. juli 2009

Prosa Fra Opphavet - kapittel 1

Nå skal jeg begynne en føljetong på bloggen min. Kort fortalt omhandler denne føljetongens kapitler...
  • ...noe som har skjedd i mitt liv.
  • ...noe som iallefall er litt unikt.
  • ...noe som tidvis kan gå under definisjonen "Haha, dust!"
Jeg har en anelse om hvilket av punktene som kommer til å bli mest markante, men meg om det. Hjertelig velkommen til den usminkede sannhet om höjdare og dybdare i undertegnedes foreløpige livsløp. Vi kjører i gang med den hendelsen jeg har fått høre mot meg flest ganger.

Da jeg brakk beinet på fire plasser i barnebakken
Mars 2002

Det var den siste lørdagen i vinterferien. Jeg, en liten 8.klassing som begynte å se gleden og nytten med snø, stod på slalåm og hadde egentlig fått en ok dreis på det. Riktignok hadde jeg bare vært to turer i slalåmbakken tidligere, men jeg var i siget. Så, turen gikk til Siljan skisenter, en drøy halvtime vekk fra Porsgrunn. Jeg spente på meg leieskiene, tok heisen opp i bakken og satte utfor. Det gikk veldig fint. Jeg dristet meg til og med til å kjøre rød løype. Det var nok ikke så stilfullt, men det var uten knall og fall. Godt fornøyd med meg selv tok jeg en rolig tur bort i barnebakken for å hoppe litt. Tenkte det var greit å roe litt ned. Og til syvende og sist kan man vel si at jeg ble pent nødt til å roe meg kraftig ned. Bakken hadde en helling på kanskje 10 grader, man måtte nær sagt stake fra for i det hele tatt gli nedover. Jeg fikk grei fart og traff perfekt på hoppet og trakk beina opp under meg. Det sekundet jeg var i lufta, gjorde jeg en grov feil: Før landing senket jeg bare høyre bein. Resultatet var at jeg landet litt skeivt og jeg fikk en merkelig rotasjon. I at den var merkelig legger jeg at det var kun leggen som fant det for godt å rotere.


Et vindu til frihet

Med en litt for hardt festet leieski tilsa all fornuft hva som var i ferd med å skje: Spiralbrudd up and coming. Og så til gangs! 4 brudd ble det. Pussig, egentlig, hvordan det føles å kjenne sitt eget bein presse mot en tettsittende slalåmstøvel. Veien til sykehuset husker jeg ikke så mye av, jeg var stort sett i en transe som følge av smertesjokk og neddoping. Resultatet i ettertid kan vel på mange måter kalles hardtslående: Tjuefire dager på sykehus, en gips, seks bolter i beinet, tjuefire sting, åtte narkoser, halvannen måned i rullestol, halvannen måned på krykker og fortsatt enkelte problemer med belastning og utholdenhet. Alt som følge av en tur i barnebakken. Jeg mener det ikke i dag, men den gang var jeg nok litt inne på det en nær slektning av meg har gjentatt gang på gang: Snø er en direkte følge av syndefallet.

En oljeplattform

2 kommentarer:

Helena sa...

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!

Jeg ler så jeg griner.

Helge sa...

Veldig greit eg veit det her med alle detlajar no, slik at eg kan bruke det mot deg! Har jo hatt kjennskap til episoden, men no føler eg at eg vil kunne bruke den mot deg!