fredag 4. desember 2009

4. desember

21. Elton John - Goodbye Yellow Brick Road

En utpreget softrocklåt som enkelte kritikere mener er Elton Johns beste låt noensinne. Tittelen er en direkte henvisning til Trollmannen fra Oz. Hvor de følger en yellow brick road for å finne trollmannen for så å finne ut at de hele tiden har hatt hva de lette etter. Elliot Smith, en amerikansk musiker kjent for en svært røff livsstil, noe også levealderen hans tilsa, mente at dette var tidenes beste låt: "En gang hørte jeg på den konstant i 18 timer mens jeg spiste fleinsopp."

For min del har jeg aldri prøvd flein. Dette er rett og slett en av de første sangene jeg kan huske at jeg hørte. Den har i grunn vært med meg hele tiden, jeg har alltid likt den og stiller meg helt bak de kritikerne som mener at dette er Elton Johns beste sang.

2 kommentarer:

Helena sa...

Helt enig i at Elton John har noe å gjøre på denne listen. Litt usikker på om jeg er enig i at dette er hans beste, men det er egentlig bare fordi jeg syns han har såpass mange gode at det er vanskelig å bestemme seg. Godt valg uansett!

Anders sa...

En ganske bra låt. Kanskje ikke helt topp 24-materiale, men forstår valget. Har faktisk plata på vinyl. Kjøpt for en 10'er.