torsdag 10. desember 2009

10. desember

15. The Clash - London Calling

I sterk kontrast til gårsdagens sang – dette er en låt som i bunn og grunn er en eneste stor utgreiing om forskjellige måter verden kan gå under på. Vokalist Joe Strummer hadde en fortid som nyhetsoppleser og mange av de apokalyptiske bildene som kommer frem i sangen er hentet fra domsprofetier han selv hadde vært med på å kringkaste. På slutten av hvert refreng blir det sunget at ”London is drowning and I, I live by the river”. Dette kommer fra en gammel engelsk historie om at hvis Themsen noensinne skulle gå over sine bredder, ville hele London bli lagt under vann. Og ja, Joe Strummer bodde ved Themsen – dog i en toppleilighet.

En bit herlig punk-rock med en alternativ tekst med veldig mange innfallsvinkler. Samtidig som den tar for seg flere alvorlige scenarioer, er den syrlig mot alle mulige dommedagsprofetier og får på en fiffig måte også frem noe humoristisk med alle disse problemstillingene. Det er en form for formidling som treffer meg midt i hjertet. En genial komposisjon med et superb anslag er med på å skyve den inn på topp 15.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Burde i beste fall vært på siste plass eller lavere

Espen sa...

Jeg får skylde på oppdragelsen.

Anonym sa...

Jeg syns oppdragelsen har hatt en god virkning så langt. Spent på morgendagen. Det kan jo bare bli bedre går jeg ut fra

Espen sa...

For din del ville jeg ikke satset på det.

Anders sa...

Dette er jo en virkelig god låt. Fortjener sin plass blant topp 15.