mandag 26. mai 2008

Bare bok gjør ingen klok.

Den tjuesjette maidagen i 2008 ble en dag som satte et viktig punktum for meg når jeg en dag skal omskrive hele livet mitt til en tabloidisert selvbiografi - den tredje eksamenen på seks dager ble fullført. Jeg får si som jeg har sagt til en del, at hvis Høgskulen i Volda lar meg få E, altså bestått, på dagens eksamen, som var i Bibelen – Tekst og Tolkning, så har de like mye miskunn som Vårherre. Uansett, jeg kan få én stryk og allikevel stipend, så jeg ser positivt på det. Jeg hadde lest i underkant lite (les: altfor lite) til denne eksamenen, men for å sitere Fork. 1,18: ”Den som øker sin kunnskap, øker sin smerte.” Jeg liker ikke å ha det vondt. Punktumet er altså det at alle eksamener er fullført, kun en koselig 3000-ordsoppgave igjen.

.

Men ikke før var dette punktumet satt, så startet en ny setning. Jeg ringte til en Meny-butikk i Porsgrunn jeg skulle ringe opp angående sommerjobb fordi sjefen skulle se på saken over helga. Det hadde han visst ikke gjort. Følgende samtale utløper seg så:
Sjefen: ”Ja, det er Doksrød, ikke sant?”
Espen: ”Ja, det er vel det.”
Sjefen: ”Jåda, stemmer.”
*tastetrykk høres hos sjefen*
Sjefen: ”Når var det du ønska sommærjobb?
Espen: ”15.juni til 25. Juli”
Sjefen: ”Ja, det går nok ikke...”
Espen: *blir litt skuffet inni seg fordi han er lei av å leite etter jobb*
Sjefen: ”...for 15. Juni er en søndag. Du har sommærjobb frå å me mandag 16.juni”
Espen: *hopper stillestående opp og ned på lette tær mens han forsøker å holde fatninga*
Så da var det problemet løst. Jeg har sommerjobb fra og med 16.juni, jeg får betalt husleie og depositum til Bergen og hos MENY får du frihet til å velge det som passer deg best i et stort og mangfoldig vareutvalg. Det betyr at du eksempelvis kan velge mellom tomater med forskjellig smak og anvendelse, mellom friske og tørre urter med forskjellig aroma til forskjellig bruk.

En ny setning, denne gangen foreløpig uten punktum

Alt dette skjedde samme dag som jeg klarte å sparke en ball 25 meter opp i lufta og en god del meter framover. Det førte meg ut på en joggetur som ledet meg til 3 gamle tsjekkiske damer som lukte gress og gav meg ballen tilbake. I min målestokk tre store begivenheter på en dag. Har en følelse av at min biografi ikke blir noen bestselger.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Itte vær for sikker på at ingen vil kjøp biografen din! - sett meg på bestillinglista!!!

Grattis med eksamen
- og je' støtter deg i Forkynnerens ord
- etter 7 år på universitetet kan je' skriv under på at det til tider rett og slett er smertefullt.

Anonym sa...

"Det betyr at du eksempelvis kan velge mellom tomater med forskjellig smak og anvendelse, mellom friske og tørre urter med forskjellig aroma til forskjellig bruk."

Det kan du de fleste steder. Det er derimot ikke alle steder du kan velge olivenolje i alle prisklasser mellom kr. 10 og kr. 100, og det er heller ikke over alt man får gåsepatè i 4 varianter. Det er ikke alle som tar inn 10 typer yoghurt som ALDRI blir solgt hver eneste uke, og det er ikke alle som har 50 typer ost i en egen disk med egne ansatte. Heia Meny!

Sijih sa...

Dette hørtes ut osm noen gode nyheter.

Digg å få sommerjobb i orden. Slemt av sjefen å lure deg på den måten =P

Og et heftig spark du fikk til. Imponerende.

Karuulaina sa...

eg tvile og på at din biografi blir noen bestselger. Men du kan jo aldri veta, du kan jo vara skikkelig heldi, ha skikkeli flax så kanskje boka blir ein superhit.

Ellers så e da kje så verst, da som står i bloggen din altså. Heilt OK.

Anonym sa...

Du får ta med den om ballen som traff flaggstanga også